18 اوت 2023 - در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است، برخی شواهد نشان می دهد که زنجبیل ممکن است به مدیریت سطح قند خون کمک کند. به این ترتیب، افراد مبتلا به دیابت می توانند با خیال راحت زنجبیل را به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم مصرف کنند.

دیابت، یک اختلال متابولیک مزمن است که می تواند بر نحوه تولید و استفاده بدن از انسولین تأثیر بگذارد. انسولین هورمونی است که در تنظیم قند خون نقش دارد. به این ترتیب، افراد مبتلا به دیابت باید سطح قند خون خود را به دقت مدیریت کنند و آن را در محدوده هدف نگه دارند.

مدیریت دیابت ممکن است شامل مصرف دارو، بررسی سطح قند خون و نظارت بر مصرف رژیم غذایی باشد. زنجبیل یاZingiber officinale ، یکی از ادویه های محبوب است که به دلیل طعم بی نظیر و خواص دارویی بالقوه اش شناخته شده است. بنابراین، محققان زنجبیل و فواید احتمالی آن را برای افراد مبتلا به دیابت بررسی کرده اند.

برای آشنایی با فواید بالقوه زنجبیل برای افراد مبتلا به دیابت و همچنین عوارض جانبی احتمالی، ادامه مطلب را بخوانید.

آیا مصرف زنجبیل برای افراد دیابتی بی خطر است؟

به طور کلی، مصرف زنجبیل برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر است. همچنین ممکن است با فوایدی که برای سلامتی دارد به مدیریت دیابت این افراد کمک کند. شواهد نشان می دهد که زنجبیل می تواند برای سلامت دستگاه گوارش و کاهش تهوع و استفراغ مفید باشد. همچنین ممکن است دارای مزایای سلامتی دیگری باشد که می تواند به دیابت کمک کند.

یک بررسی در سال 2022 اشاره می کند که زنجبیل و ترکیبات آن ممکن است برای سندرم های متابولیک مانند دیابت موثر باشند. علاوه بر این، یک بررسی در سال 2019 از تحقیقات قدیمی نشان داد که ترکیبات موجود در زنجبیل ممکن است دارای اثرات ضد هایپرگلایسمی باشند. در نتیجه، این مطالعات نشان می دهند که زنجبیل ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند.

با این حال، تحقیقات بیشتر بر روی انسان برای ارزیابی اثربخشی و دوز مناسب زنجبیل برای دیابت ضروری است. اگر فردی در نظر دارد زنجبیل را به الگوی غذایی خود اضافه کند، بهتر است با تیم مراقبت های بهداشتی خود یا یک متخصص تغذیه ی معتبر مشورت کند.

فواید زنجبیل برای مبتلایان به دیابت

زنجبیل ممکن است فوایدی برای افراد مبتلا به دیابت داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

تنظیم قند خون

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز در سال 2018 نشان داد که زنجبیل به دلیل اثرات مثبت آن بر مدیریت گلوکز، حساسیت به انسولین و پروفایل‌های چربی خون، ممکن است یک گزینه امیدوارکننده برای کمک به مدیریت دیابت باشد.

تحقیقات قدیمی‌تر نشان می‌دهند که مکمل‌های پودر زنجبیل ممکن است سطح قند خون ناشتا (FBS) و هموگلوبین A1c را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشند. یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز در سال 2019 خاطرنشان کرد که زنجبیل ممکن است بر قند خون ناشتاتأثیری نداشته باشد اما به طور قابل توجهی سطح هموگلوبین A1c را بهبود می بخشد. این نشان می دهد که زنجبیل ممکن است تاثیر مثبتی بر مدیریت گلوکز در مدت طولانی داشته باشد.

زنجبیل همچنین ممکن است به بهبود حساسیت فرد به انسولین کمک کند. فردی با حساسیت کم به انسولین احتمالاً مقاومت به انسولین دارد که می تواند در معرض خطر بالیی برای ابتلا به دیابت نوع 2 باشد. علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که مصرف زنجبیل می تواند پروفایل چربی خون را بهبود بخشد.

در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است، این مطالعات نشان می دهند که زنجبیل ممکن است یک درمان کمکی امیدوارکننده برای دیابت باشد.

خواص ضد التهابی

زنجبیل حاوی ترکیباتی است که ممکن است اثرات ضد التهابی ایجاد کنند. شواهد نشان می دهد که التهاب در دیابت نقش دارد و هدف قرار دادن التهاب ممکن است سبب بهبود پیشگیری از دیابت شود و به مدیریت این بیماری کمک کند.

یک متاآنالیز در سال 2021 نشان داد که مکمل زنجبیل می تواند التهاب را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اندکی کاهش دهد. به طور مشابه، یک مطالعه بر روی موش ها در سال 2022 نشان داد که زنجبیل می تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، که ممکن است به بهبود مدیریت گلوکز کمک کند.

مدیریت وزن

اضافه وزن، یک عامل خطر اصلی برای بیماری های مختلف از جمله دیابت نوع 2 است. اگر فردی با چاقی یا اضافه وزن زندگی می کند، زنجبیل می تواند به کاهش وزن او کمک کند. یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز در سال 2019 نشان داد که مکمل زنجبیل ممکن است بتواند سطح گلوکز ناشتا و وزن بدن را کاهش دهد.

عوارض جانبی

به طور کلی مصرف زنجبیل در حد اعتدال بی خطر است. با این حال، در برخی موارد، می تواند عوارض جانبی خفیفی مانند مشکلات گوارشی ایجاد کند. به این ترتیب، مهم است که مردم مقادیر مناسبی از زنجبیل را مصرف کنند. عوارض جانبی بالقوه ممکن است شامل سوزش سردل،نفخ، گاز، حالت تهوع،اسهال  و درد شکمی باشد.

زنجبیل همچنین حاوی سالیسیلات است که ممکن است باعث رقیق شدن خون شود. بنابراین، اگر فرد از داروهای ضد انعقاد استفاده می کند، باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کند.

چگونه زنجبیل را به برنامه غذایی خود اضافه کنیم؟

زنجبیل می تواند افزودنی عالی برای غذاهای شیرین و شور و همچنین نوشیدنی ها باشد. برخی از ایده ها برای گنجاندن زنجبیل در رژیم غذایی می تواند شامل موارد زیر باشد:

· زنجبیل رنده شده یا خرد شده: افزودن زنجبیل تازه رنده شده یا خرد شده به سیب زمینی سرخ شده، سوپ یا سس سالاد می تواند طعمی مطبوع و گرمی ایجاد کند.

· چای زنجبیل: زنجبیل تازه را برش دهید و در یک لیوان با آب گرم بگذارید تا دم بکشد و از این نوشیدنی به تنهایی یا با آب لیموی تازه لذت ببرید.

· اسموتی: مقدار کمی زنجبیل تازه یا پودر شده را به اسموتی های خود اضافه کنید تا طعم و ارزش غذایی اسموتی ها را افزایش یابد. افزودن زنجبیل را به اسموتی میوه هایی مانند آناناس، انبه و موز توصیه می کنیم.

· مخلوط ادویه جات: زنجبیل را به مخلوط ادویه های خانگی به چاشنی گوشت، سبزیجات برشته یا غذاهای حبوبات اضافه کنید.

· مکمل های زنجبیل: اگر گنجاندن زنجبیل در رژیم غذایی برای شما چالش برانگیز است، مکمل زنجبیل ممکن است گزینه ی مناسبی برای شما باشد. با این حال، ضروری است که افراد قبل از شروع هر مکملی با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنند.

خلاصه

زنجبیل می تواند یک افزودنی خوشمزه به رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت باشد. همچنین ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد مانند کمک به تنظیم قند خون، کاهش التهاب و مدیریت وزن.

در حالی که زنجبیل به طور کلی بی خطر است، افراد باید به دلیل عوارض جانبی بالقوه آن مانند ناراحتی های گوارشی، آن را در حد اعتدال مصرف کنند.

با گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی، افراد مبتلا به دیابت می توانند به طور بالقوه از مزایای آن بهره مند شوند و در عین حال از طعم منحصر به فرد و تطبیق پذیری آن با اکثر غذاها و دسرها لذت ببرند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/ginger-for-diabetes#summary